DIGITAL PUBLISHING

Verslag

18 september 2013

PuddingfabriekWoensdag 18 september hield de Adobe User Group haar eerste meeting in Groningen. 150 mannen en vrouwen kwamen naar de Puddingfabriek om bij Digital Publishing te zijn. Er stonden vijf sprekers op het programma, die alle mogelijkheden en kansen van deze nieuwe vorm van publiceren lieten zien. Gezien de volle zaal en de enthousiaste reacties van medewerkers, sprekers en niet in de laatste plaats het publiek mogen we van een zeer geslaagd event spreken!

Richard Slakhorst was de eerste spreker van de middag. Hij toonde in een bijzonder uitgebreide en gedetailleerde presentatie hoe navigatie en interactie een belangrijke rol hebben bij het ontwerpen van digitale magazines. Daarnaast vertelde hij in vogelvlucht over alle mogelijkheden om digitale magazines te maken en welke soorten digitale magazines er zijn en belichte hij welke sterke – en minder sterke – punten elke soort heeft zodat de vormgever die zelf magazines wil maken de juiste techniek kiest.

Daarna was het de beurt aan Pascal Montsma. Hij demonstreerde hoe hij gebruiker van Adobe Digital Publishing Suite is geworden, hoe hij als Interaction Designer een workflow rondom een digitaal magazine inricht en hij liet ons kennismaken met een recent digitaal kinderboek van zijn hand.

Na de pauze was het de beurt aan Matthias Günther. Matthias toonde hoe je eenvoudig in InDesign een digital magazine voorbereidt om het vervolgens met behulp van (Quark's!) App Studio om te toveren tot een interactief, digitaal magazine. App Studio maakt slim gebruik van animatie-palet in Adobe InDesign en weet de output om te zetten naar een magazine waarvan de inhoud is opgebouwd in HTML5. Het grote voordeel: kleinere magazines qua MB's, werkende animaties vanuit InDesign en 'echte' tekst die te selecteren is.

Joost Schuttelaar was de vierde spreker van het programma. Joost is van HTML5 Magazine, een onderdeel van een communicatiebureau. Zij maken webbased magazines met HTML5. Dankzij deze techniek is de inhoud van de magazine goed indexeerbaar door Google en andere zoekmachnies. Ook liet hij zien dat de techniek zelfs onder zeer oude, tekstgebaseerde webbrowsers nog uitstekend werkt.

Sander van den Dries van Triggerfish was de laatste spreker van de middag. Hij weet uit eigen ervaring goed wat de gebruiker kan maken voor zijn eigen magazine. Vaak wil de opdrachtgever 101 elementen erin, maar blijven er in de werkelijkheid maar 2 over. Dankzij hun model weten ze de opdrachtgever goed te ondersteunen. Als er een valkuil is, dan zijn zij er ingetrapt en hebben er wat van geleerd. Daar kan de opdrachtgever van profiteren.

Nadat Guy van der Kolk namens de Adobe User Group het officiële programma afsloot, was het tijd voor onze welbekende, door Brisk ICT gesponsorde netwerkborrel. Het bleef nog lang onrustig in het hoge noorden.

De borrel

Reacties

Gezellig! Ik ben er weer bij :)
Count me in!
Lekker dichtbij huis. Ben ook van de partij.
Fantastisch: een meeting van de Adobe UserGroup in Groningen!
Ik heb er weer zin in!
Zegt het voort! Deel het met zoveel mogelijk mensen uit de omgeving, ik zou HEEL blij zijn met een mooie volle bak. :D
ich bin darbei! :)
Present!
Top, na de vorige keer in Amsterdam (Print) nu ook hier aanwezig :)!
ik ben er bij
Erg leuk! Ben zelf al een tijdje aan het stoeien met digital publishing. Ben nieuwsgierig en heb ook zin in een dagje Groningen!
Wordt een behoorlijk inspirerende line-up ! Zoooo jammer dat ik die dag niet erbij kan zijn... :-(
Ik ben erbij! Ik hoop een goedkope oplossing te vinden waarmee snel en makkelijk html-5 magazines gemaakt kunnen worden. :-)
Digital Publishing
Hoe benut je alle kansen van digitaal publiceren? Bij Digital Publishing hoor je het!
De Puddingfabriek
Viaductstraat 3-4
9725 BG Groningen

Programma

12:00 Zaal open
12:45 Opening door Adobe User Group
13:00 Richard Slakhorst
13:45 Pascal Montsma
14:30 Pauze
15:00 Matthias Guenther
15:45 Joost Schuttelaar
16:30 Sander van den Dries
17:20 Afsluiting door Adobe User Group
17:30 Borrel, gesponsord door Brisk ICT