HACK YOUR GROWTH!

Verslag

29 april 2015

In de mooie foyer van Meetberlage hadden we op 29 april een intieme setting gecreëerd voor Hack your Growth!, onze meeting over growth hacking in het kader van het appfestival appril. Niels de Keizer opende de middag namens de Adobe User Group met inzicht in growt, dat hij geleerd had door met diverse startups samengewerkt te hebben. Niels liet de nodige praktijkvoorbeelden van zijn bedrijf FONK zien, voordat hij de mic aan de eerste spreker gaf.

De user centraal
Jerry LieveldJerry Lieveld is de expert van Nederland als het om user experience (UX) gaat. Met zijn bedrijf DARE TO DIFR stelt hij users centraal. En de users, dat zijn mensen van vlees en bloed. Doe alles wat je doet met als uitgangspunt dat je het voor mensen maakt. Meet alles, maar durf ook iets te proberen. Van falen leer je. En benader je gebruikers niet als bedrijf, maar probeer met ze bevriend te raken. En ga terug naar de basis. Dat vraagt soms om harde keuzes, durf deze te maken. Wat moeten mensen echt kunnen? Begin daarmee. Zoek je focus en word daar goed in.

Hoe werkt het menselijk brein?
Daarna was het de beurt aan Guido Jansen. Hij is van oorsprong psycholoog en benadert het analyseren van data vanuit deze hoedanigheid. Hoe werkt het menselijk brein en hoe kun je daar gebruik van maken? Online halen we minder conversie dan offline, maar gelukkig kunnen we mensen sturen op hun onbewuste beslissingen om meer conversie te gebruiken. Onze beslissingen zijn 90 tot 99 procent onbewust en baseren we op bepaalde patronen. Daardoor weet je dat als jij a zegt, de ander b zegt. Guido stond lang stil bij Influence. The psychology of persuasion van Cialdini, waar veel van die onbewuste theorieën naar voren kwamen. De presentatie van Guido kun je online terugvinden.

Durf te veranderen
Na de pauze heeft Jeroen Tjepkema een belangrijke boodschap als het gaat om growth hacking: durf je businessmodel te veranderen. Vroeger kon je langzaam groeien en lang succesvol zijn. Tegenwoordig gaat alles veel sneller. Er zijn drie manieren om te groeien: je huidige producten optimaliseren, je producten naar een nieuwe markt brengen en van businessmodel switchen. Alleen bij die laatste kun je exponentieel groeien. Bij growth hacking zoek je een gat in een bestaand proces en buig je dat in jouw voordeel om. Hoe kun je het systeem gebruiken om te groeien? Probeer het uit en meet het. Focus je op één metric per keer, zodat je voorkomt dat je optimaliseert op bijwerkingen. De slides van Jeroen vind je op bit.ly/MW-AUG15.

WeTransfer & WeMarket
Niels kwam het podium weer op, om een Q&A met Adriaan Trouwee te houden. Adriaan vertelde dat ze bij WeTransfer willen groeien door nieuwe markten aan te boren. Ze zien zichzelf eerder als een community dan als een product en willen dit versterken door events te organiseren. WeTransfer is door zijn toffe advertenties likeable en wil dat uitbouwen. Goede voorbeelden van zulke communitygedreven merken zijn GoPro en RedBull. Daar gaat het ook om lifestyle. Ten slotte gaat Adriaan in op WeMarket, een startup met een van de oprichters van WeTransfer. WeMarket is een business to business market place, een gesloten marktplaats voor bedrijven. In juni gaat het live, na ruim twee jaar voorbereiden.

Balans tussen werk en privé
Voor het laatste item van de middag kwamen alle sprekers nog een keer naar voren. In een paneldiscussie gingen ze in op vragen vanuit het publiek, zoals hoe zij de balans tussen werk en privé bewaken, welke technologie growth hacking in de toekomst het meest zal steunen en waar je de topontwikkelaar vindt. Common sense onder de sprekers: je bent zelf verantwoordelijk voor de balans, kies die privémomenten; technologie is niet het uitgangspunt, maar wat je wilt; dé topdeveloper vind je niet, die komt naar je toe.

De middag werd zoals gebruikelijk afgesloten met een goede borrel!

Hack your growth!
Laat je app met creativiteit tot bloei komen!
Seats2meet Beurs van Berlage
Oudebrugsteeg 9
1012JN Amsterdam

Programma

12:30 Deuren open
13:00 Opening door Niels de Keizer
13:15 Jerry Lieveld
14:00 Guido Jansen
14:45 Pauze
15:15 Jeroen Tjepkema
16:00 Q&A met Adriaan Trouwee
16:30 Paneldiscussie met alle sprekers
17:00 Borrel!