LONDON CALLING

Verslag

7 december 2011

Totale extase was de juiste beschrijving van mijn  toestand na de bijeenkomst London calling van de Adobe User Group Nederland. In een uitverkocht pakhuis de zwijger hadden ze de  meest gerenommeerde  en toonaangevende bedrijven uitgenodigd uit London om een presentatie te geven. De uitgenodigde bureaus waren B-reel London , Unit 9,  the Mill en AkQA.  Elk Bureau liet in een uur zien waar ze mee bezig waren en dit was zeer indrukwekkend. Ik zal elk bureau met een project kort toe te lichten en wat mij het meest opviel.

B reel London
Voor Honda maakte B reel een HTML5 beleving waarbij je elementen aan elkaar moest verbinding om een ketting reactie te creëren. Tijdens de presentatie werd het publiek mee genomen tijdens het creatie proces. Ze gaven aan dat het bouwen van de applicatie in HTML5 de ontwikkelaars veel kopzorgen bezorgden door de updates van verschillende browsers. Bij elke update moest het werk weer aangepast worden om weer uitvoerbaar te worden op alle browsers. Ook moesten er vele video’s worden geschoten om de verschillende ketting reacties vast te leggen. De kip kreeg veel te verduren.

Unit 9
Voor een anti rook campagne voor de ministerie van gezondheid haalde unit 9 de legendarische Koji Morimoto (Akira, Animatrix )binnen om een campagne te maken. Anime is gigantisch in Frankrijk  en dit was de basis voor een samenwerking met Koji Morimoto. Samen maakte ze deze interactieve beleving waarbij het verhaal de boodschap moest vertellen.

the mill
Voor het bedrijf red gate had the mill een campagne ontwikkeld die bestond uit een 14-delige space komedie, een quiz en een reis naar de ruimte. Deze campagne was specifiek gericht op de gebruikers van red gate , de data base ontwikkelaars. Het concept klopt van begin tot einde. En is een goed voorbeeld van je verdiepen in de doelgroep.

AKQA
AkQA gaf een case studie aan de hand van de dual screen game, star player die ze voor Heineken maakten. Ze moesten een ervaring meegeven aan de gebruiker die niks met alcohol en bier  te maken had maar een die de beleving van voetbal bevatten . Hier bij was de doelgroep niet de diehard supporter van club X maar de casuele thuis kijker.

 

London Calling
Op woensdag 7 december laten de vetste bureaus uit Londen en omstreken hun beste werk zien in Amsterdam.
Pakhuis de Zwijger, Amsterdam
Piet Heinkade 179
1019 HC Amsterdam

Programma