MOBILE MADNESS

Verslag

11 march 2009
Het Mobile Madness event van woensdag 11 maart, is alweer de 11de meeting van de Adobe User Group (AUG). De zaal in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam is snel goed gevuld en achteraf blijkt het een opkomst van meer dan 200 mensen. Een verslag van Guido Ongena van een succesvolle bijeenkomst.

De meeting blijkt niet alleen druk bezocht, maar ook nog eens zeer interactief te zijn. Via een BackChannel van Twitter kunnen bezoekers tijdens de presentatie vragen of opmerkingen positioneren die vervolgens op het rechterscherm worden getoond. Het leuke hiervan is, dat sprekers zelf de keuze hebben om dit BackChannel te gebruiken tijdens of na hun presentatie. In ieder geval een nuttige toepassing van Twitter.

Niels de Keizer, Vicevoorzitter van de Adobe User Group, introduceert de meeting en meldt ook dat het ledenaantal van de AUG sterk stijgende is. In de introductie vertelt hij over de groei van de Adobe User Group. De Adobe User Group geeft 6 à 8 meetings per jaar en heeft nu meer dan 1.500 leden. Door de groei en ambitie voor 2009 heeft de vereniging het bestuur uitgebreid.

Serge Jespers van Adobe opent het bal met een korte demonstratie van enkele Flash Lite applicaties. Hij kondigt overigens aan dat deze Flash technologie binnenkort in allerlei apparaten in terug te vinden is. Dit is het Open Screen Project waarin bedrijven als Nokia, Motorola, BBC samenwerken om tot een open standaard te komen. Dus waar vroeger Flash alleen te vinden was in de browser, wordt deze technologie tegenwoordig crossmediaal ingezet.

Op korte termijn is het ook terug te vinden in mobiele toestellen, desktop computers, settop-boxen etc. Hierdoor kunnen applicaties direct op meerdere platforms gebruikt worden. Maar, bij het poneren van de vraag aan de zaal wie al een Flash Lite applicatie heeft ontwikkeld, waren de mensen op één hand te tellen.

De applicaties die Serge ons laat zien, zien er in ieder geval veelbelovend uit. Maar, zoals het bij demonstraties tegenwoordig hoort, werkt ook hier de techniek niet altijd mee. Wat volgens de spreker vooral ligt aan de WiFi verbinding in de zaal. Een voorbeeld van een dergelijke Flash Lite applicatie is die voor Bacardi. Hierbij doorlopen de gebruikers een aantal vragen om uiteindelijk uit te komen tot een geschikte cocktail. Deze applicaties lijken sterk op programma’s die ook in de App store van Apple aanwezig zijn voor de iPhone.

VAN CONCEPT TOT IMPLEMENTATIE
Na de demonstraties, een iets abstracter verhaal van de Belg Thomas Joost van Boulevart, die ook de netwerkborrel sponsort (niet geheel onbelangrijk). Er wordt even afgestapt van de techniek en wordt een aantal zeer belangrijk en nuttige tips gegeven, waarbij je moet stilstaan voordat je gaat programmeren. Punten die hij aanhaalt en die belangrijk zijn bij het ontwikkelen van een mobiele applicatie:
-Creëer enthousiasme
-Werk je plan uit
-Wat bied ik aan?
-Wat is het probleem dat ik wil oplossen?
-Waarom heeft deze toegevoegde waarde?

Deze zaken lijken open deuren, maar zijn toch goed om aan te stippen. Een ander nieuw concept dat hier en passant genoemd wordt, is de term Rich Internet Service. De laatste jaren wordt vaak de term Rich Internet Application gebruikt om applicaties aan te duiden waarvoor geen extra software nodig is, maar volledig draaien op de browser. Boulevart trekt dit in een bredere context en spreekt van een service in plaats van een applicatie. Het basisidee hierachter is, dat een service meer crossmediaal gericht is dan een software applicatie. In een mobiele context is dit belangrijk om te realiseren, omdat browsers op een smartphone lichter qua functionaliteiten en plugins zijn.”



MOBILE MARKETING
Ook bij mobiele communicatie moet geld verdiend worden. En ook hier komt hier reclame en adverteren om de hoek kijken als businessmodel. Ruben Salomon van HotSMS, en Michel van Velde van OneShoe zijn uitgenodigd om hierover te vertellen. Voorwaarden voor adoptie van mobiel internet zijn goede toestellen en flat fee abonnementen. Aan beide voorwaarden is voldaan en dus is de tijd rijp voor campagnes en marketing, aldus Ruben Salomon en Michel van Velde.

Zij stippen ook de user experience aan. Deze ervaring bij mobiele communicatie verschilt van andere media. Een mobiele website kan geen slap aftreksel meer zijn van de reguliere website. Mobiele telefonie is een op zichzelf staand medium met haar eigen eisen, verwachtingen, drempels en drijfveren.

OneShoe experimenteert met zogenoemde bluetoothmarketing. Veel mensen met een mobiele telefoon hebben hun bluetooth functie aanstaan en vaak ook nog gedeeld. Dit betekent dat deze mensen benaderbaar zijn voor reclame via bluetooth van derde partijen.

Maar dit type marketing is moeilijk, omdat mensen hun bluetooth uit hebbben staan. Staat de verbinding aan, dan wordt ongemeld zenden van reclame vaak gezien als spam. Bluetooth marketing zou dus beter werken als het aangejaagd wordt door een ‘papieren campagne’ en als het relevantie ‘in het moment’ heeft. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan een rondleiding waarbij je via bluetooth meer info krijgt.

Het mixen van offline en online media komt ook terug in het volgende presentatie onderdeel over QR codes. Dit zijn tweedimensionale barcodes die overal opgeplakt kunnen worden. Als je deze barcode fotografeert met de mobiele telefoon, kan via specifieke software, deze barcode herkend worden. Mensen worden automatisch naar de goede site doorverwezen. Een voorbeeld in praktijk is toegepast bij een makelaar in Utrecht. Hierbij zijn deze QR codes geplaatst op de borden van huizen die te koop staan. Als je deze code fotografeert, kom je op de site van het huis en kun je meer informatie over het huis bekijken. Je kunt ook direct een afspraak maken met de makelaar.

POWER HOUR
Na deze presentaties is het tijd om het tempo enigszins op te voeren. Drie bedrijven of startups tonen hun werk of concept binnen 20 minuten.

De eerste die aantreedt is Wimer Hazenberg van Booreiland. Hij spreekt over een applicatie die zij gemaakt hebben voor de iPhone, genaamd Okimok (afgeleid van “Ok, I’m ok”;). Doel van de applicatie is dat je een slideshow van je foto’s kunt mailen naar vrienden. Ze zien hun applicatie dan ook als social networking à la Twitter, maar dan via foto’s. De applicatie ligt overigens nu voor toestemming bij Apple. Daarnaast wordt er ook nog nagedacht over een geschikt business model bij deze service.

De tweede was Ubi, problem solver, Feo van TwoDotOne met een inspirerend verhaal. Hij noemt zich naast probleemoplosser ook een hacker en verteld met enthousiasme over zijn werk. Zijn bedrijf heeft voor de Nokia winkels in de hele wereld een Flash-based applicatie ontwikkeld. Als je de telefoon in de winkel oppakt, wordt via bluetooth communicatie een groot scherm aangestuurd. Op dit grote scherm wordt een interactieve applicatie getoond die bediend wordt door de toetsen op de telefoon.

Als laatste kregen vijf studenten de ruimte om hun concept te presenteren. Dit startup bedrijfje, Raak Mobile Concepts, heeft het idee om de grote schermen - die we steeds vaker tegen komen in de stad - interactiever in te zetten. Hun idee is gebaseerd op een experiment van Samsung, waarbij de GSM werd ingezet als camera, dat direct werd getoond op een groot scherm op het Rembrandtplein in Amsterdam tijdens Koninginnedag.


MOBIELE DIENSTEN IN DE PRAKTIJK
Als laatste is Ralph Cohen van IceMobile aan de beurt en hij schotelt het publiek enkele leuke en interessante cases en diensten voor, die zijn bedrijf heeft ontwikkeld. Voordat hij begint met het portfolio van zijn bedrijf, moet hij eerst zijn teleurstellende gevoelens over het weigeren van de iPhone app voor Centraal Beheer Achmea toch even delen met het publiek. In deze applicatie wordt een schermbreuk gesimuleerd, maar deze korte video legt het beter uit…


Overigens is de case op het Rembrandtplein in Amsterdam ook van IceMobile. Een andere case die ze hebben ontwikkeld is een mobiele site van TVGids.nl. Grappig feit hierbij is, dat de site al na één dag honderden hits genereerde. Dit terwijl nog geen enkele promotie over deze site had plaatsgevonden. Dit toont dus aan dat mensen hun weg wel weten te vinden op hun mobiele toestellen.

Naast deze informatieve kant van de mobiele telefoon, zet het bedrijf ook campagnes op waarbij de smartphones dienen voor user-generated content. Zo hebben ze tijdens de Europese tour van de Black Eyed Peas de bandleden voorzien van een smartphone met camera. De leden konden zo hun avonturen filmen en de fans konden op deze manier hun favoriete band blijven volgen.

Guido Ongena is promovendus bij de Universiteit Twente op het gebied audiovisueel cultureel erfgoed. Dit artikel is origineel geschreven voor frankwatching