TYPE IN MOTION

Verslag

3 march 2010

De zaal zit wederom weer goed vol, en met meer dan 300 aanmeldingen kunnen we stellen dat de Adobe User Group XL een goed gevoel heeft achtergelaten bij de community. Maar genoeg over het succes van de Adobe User Group XL meeting, vandaag gaat het volledig over typografie (door: Kevin Rommen)

Aad van Dommelen: “Er is door bekende ontwerpers al meermalen op gewezen dat Nederland het land met het grootste aantal letterontwerpers per vierkante kilometer in de wereld”.  Dit is ook het onderwerp van de presentatie van Aad, wat te doen met deze enorme letterberg? Interessant aan deze presentatie is de enorme geschiedenis die letterontwerp heeft, welke nogal eens onderkend wordt. Aad zijn ervaring is enorm en varieert van het ontwikkelen van koreaanse lettertypes , latijnse lettertypes, maar ook “simpelweg” Neerlands Trots typografie.

Tegenover de historie van Aad steekt de creatieve insteek van Jay Sunsmith goed af. Nu iedereen weer recht in zijn stoel zit gaat Jay vertellen over wat hij precies doet. Hoewel in zijn ogen de woorden een redelijk loze betekenis hebben is hij op 1. een art director, op 2, een designer en op 3. een leraar, daarnaast zijn een tweetal van zijn favoriete websites i love new work en i love typography. Jay heeft een mooie filosofische insteek, zijn verhaal klopt en daar is geen stoel tussen te krijgen. Laat de dingen die goed zijn zijn, en pak de dingen op die niet goed zijn. Zijn inspiratie komt veelal uit de publieke ruimte, je vindt typografie in de meest rare hoeken en gaten van onze samenleving. In zijn presentatie gaat Jay diep in op de waarde van een letter op communicatief vlak. De emotie van een letter kan sterk inspelen op de associatieve waarde van het woord. Zeker in de digitale omgeving kan de communicatie van woord i.c.m. typografie enorm een enorme versterking zijn. Helaas loopt de huidige vorm in die zin enorm achter. In mijn ogen moet Jay dit oppakken en het als zijn missie zien om die verdieping (typografie i.c.m. woord) in sociale media te integreren. Zijn laatste statement: Gebruik tijd, wees kritisch en probeer!

De zaal zit wederom weer goed vol, en met meer dan 300 aanmeldingen kunnen we stellen dat de Adobe User Group XL een goed gevoel heeft achtergelaten bij de community. Maar genoeg over het succes van de Adobe User Group XL meeting, vandaag gaat het volledig over typografie.

We starten de dag krachtig met Underware, een grafisch ontwerpbureau die gespecialiseerd zijn in het ontwerpen van typografie. Underware vertelt uitgebreid over de letter Sauna en het bijbehorende “Real Naked Book“. Dit is een ludiek boek wat bij de letter hoort. Uiteraard is dit boek alleen te lezen in de sauna. Het gevolg is wel dat je boek flink nat wordt, maar gelukkig krijg je voldoende tips om je boek te drogen.

Vervolgens komt Rosa Maria Koolhoven het het podium op. Als studente is ze enorm actief, want naast haar opleiding vind je haar als trendwatcher bij Youngworks en ook kom je haar regelmatig met een camera in de Melkweg tegen. Na een korte en duidelijk introductie vertelt ze over haar ontwerpen, typografie en duikt ze diep in het proces van ontwerpen. Een belangrijk punt in haar presentatie, en uniek voor een jonge ontwerper, is dat ze een duidelijk kiest om meer terug te gaan naar de basis van ontwerpen: je handen. Die computer is niet heilig!

Na piemels, dubstep en ondergoed gaan we verder met BENG. Een bureau voor visuele communicatie op vele vlakken, maar vandaag draait het om typografie. Het ontwerpen van die typografie is volgens Bas de Wolff het leukste wat er is, maar helaas is dat niet aan zijn presentatie te zien. Het zoeken van woorden, de traagheid en oppervlakkigheid doet veel af aan de mooie lettertypes die ze hebben ontworpen. Zonde, want op deze manier komt de werkelijke kracht van BENG niet goed over.

Aad van Dommelen: “Er is door bekende ontwerpers al meermalen op gewezen dat Nederland het land met het grootste aantal letterontwerpers per vierkante kilometer in de wereld”.  Dit is ook het onderwerp van de presentatie van Aad, wat te doen met deze enorme letterberg? Interessant aan deze presentatie is de enorme geschiedenis die letterontwerp heeft, welke nogal eens onderkend wordt. Aad zijn ervaring is enorm en varieert van het ontwikkelen van koreaanse lettertypes , latijnse lettertypes, maar ook “simpelweg” Neerlands Trots typografie.

Tegenover de historie van Aad steekt de creatieve insteek van Jay Sunsmith goed af. Nu iedereen weer recht in zijn stoel zit gaat Jay vertellen over wat hij precies doet. Hoewel in zijn ogen de woorden een redelijk loze betekenis hebben is hij op 1. een art director, op 2, een designer en op 3. een leraar, daarnaast zijn een tweetal van zijn favoriete websites i love new work en i love typography. Jay heeft een mooie filosofische insteek, zijn verhaal klopt en daar is geen stoel tussen te krijgen. Laat de dingen die goed zijn zijn, en pak de dingen op die niet goed zijn. Zijn inspiratie komt veelal uit de publieke ruimte, je vindt typografie in de meest rare hoeken en gaten van onze samenleving. In zijn presentatie gaat Jay diep in op de waarde van een letter op communicatief vlak. De emotie van een letter kan sterk inspelen op de associatieve waarde van het woord. Zeker in de digitale omgeving kan de communicatie van woord i.c.m. typografie enorm een enorme versterking zijn. Helaas loopt de huidige vorm in die zin enorm achter. In mijn ogen moet Jay dit oppakken en het als zijn missie zien om die verdieping (typografie i.c.m. woord) in sociale media te integreren. Zijn laatste statement: Gebruik tijd, wees kritisch en probeer!

Van de ene creatieve presentatie stappen in de ander. We gaan verder met Niels “Shoe” Meulman, een bekende naam die geen introductie nodig heeft. Zijn lezing begint met een mooie primeur, namelijk de introductie van zijn nieuwe boek genaamd Calligraffiti. Het boek bevat niet alleen zijn werk van de afgelopen jaren maar gaat ook in op zijn persoonlijke groei en het proces. Het is een kijkje in het hoofd van Niels. In zijn presentatie krijgen we verschillende pagina’s uit het boek te zien en vertelt Niels uitgebreid over de totstandkoming van het boek en het werk in het boek.

Inmiddels is het tijd voor de creatieve afsluiter van de dag en dat is Pipslab, Voor deze lezing heb ik geen woorden, de vraag is eerder of dit een lezing te noemen is. Het was eerder een interactieve voorstelling zoals Pipslab vaker doet! Een fantastische afsluiting van de dag waar de grenzen van multimedia en kunst werkelijk worden gezocht. Pipslab geeft onder andere interactieve shows waarin alle technieken die ze ontwikkelen terugkomen. In zo’n show bevond de Adobe User Group zich gisteren! Bekijk snel de promo van Pipslab om zelf ook te ontdekken wat ze doen!

Al met al een fantastische dag, en in mijn ogen één van de beste meetings!

Wil je meer weten over de verschillende presentatie is dat uiteraard mogelijk. Op de website van de Adobe User Group zijn verschillende video’s te vinden van de presentaties. Neem hier zeker eens een kijkje, en vergeet jezelf natuurlijk niet (kostenloos) te registreren als lid van onze vereniging.

Type in Motion
Op 3 maart 2010 organiseert de Adobe User Group haar allereerste meeting van dit jaar, met als onderwerp "Type in Motion
Pakhuis de Zwijger, Amsterdam
Piet Heinkade 179
1019 HC Amsterdam

Programma